Jaké důsledky přinese neúspěšná snaha o prodej firmy jejímu majiteli?

Jistě jste už slyšeli o firmách, které se snažily prodat, ale to se nepodařilo a firma nakonec skončila v konkursu.

Mnoho z těchto neúspěšných prodejů mohlo být přitom úspěšnými transakcemi, pokud by majitelé věděli, jak firmu k prodeji správně připravit a jak se chovat během samotného prodeje.

Majitelé často začínají uvažovat o prodeji firmy v momentě, kdy chtějí změnit svůj životní styl, investovat do jiného podnikání, nebo jednoduše už nemají chuť na další podnikání.

Mnozí se snaží svou firmu prodat co nejdříve, aby mohli odejít a začít nový život. Mnozí ale nevědí, jak se správně připravit na prodej a často dělají chyby, které snižují hodnotu firmy až o desítky procent.

Chcete-li tedy maximalizovat prodejní cenu své firmy, musíte se připravit a začít přemýšlet o prodeji s dostatečným předstihem.

Podívejme se na některé kroky, které by vám mohly pomoci dosáhnout při prodeji vaší firmy co nejvyšší ceny:

Zkontrolujte své finanční výkazy

Nejprve musíte zajistit, aby vaše finanční výkazy byly bezchybné a odpovídaly realitě. Pokud obsahují účetní chyby nebo nekonzistentní záznamy, může to vést ke slabému ocenění vaší firmy. Zkontrolujte tedy své výkazy s účetním nebo s odborníkem na oceňování firem.

Zbavte se zbytečných nákladů

Mnoho firem má výdaje, které nejsou pro samotné podnikání nezbytné. Pokud utrácíte za věci typu luxusní kanceláře, nadměrné cestování nebo zbytečné zaměstnance, tyto výdaje snížují hodnotu vaší firmy. Zbavte se tedy nepotřebných nákladů, zlepšíte tím ziskovost vaší firmy.

Zvyšte tržby

Pokud chcete maximalizovat hodnotu své firmy, musíte zvýšit tržby. Tržby (a zisk) jsou totiž tím hlavním, co kupující zajímá. Existuje několik způsobů, jak maximálních tržeb dosáhnout: Inovace, zvýšení cen, rozšíření trhu, spusštění marketingových kampaní apod.

Snižte rizika pro kupujícího

Kupující budou při nákupu firmy zvažovat, kde na ně číhá riziko. Musíme tedy zajistit, aby těch riziko bylo ve vaší firmě co nejméně. Tedy například platné a pevné smlouvy se zákazníky a dodavateli, správné pojištění, kompletní dokumentaci pracovního procesu, atd.

Ujasněte si, co chcete prodat

Předtím, než se rozhodnete svou firmu prodat, si musíte být jisti, co vlastně prodáváte (a co ne). Celou společnost nebo pouze určité aktivum, jako např. smlouvy se zákazníky nebo patentované technologie? Zůstanou vám pozemky? Je potřeba v tom mít jasno předem, zabráníme tím zbytečným nedorozuměním.

Najděte správného kupce

Nalezení správného kupce je samozřejmě klíčem. Musí to být osoba/firma, která bude ochotna zaplatit nejvyšší možnou cenu. A zároveň splní vaše požadavky. Někdy takové osoby již znáte, jindy je musíme hledat.

Mějte trpělivost

Prodej firmy může trvat delší dobu, než očekáváte. Za týden či dva to nezvládneme. Připravte si tedy trpělivost a nevzdávejte to při prvním neúspěchu. Pokud totiž hned nezískáte nabídky, které odpovídají vašim představám, můžeme zvážit jiné možnosti (prodej části, přibrání společníka, počkání na lepší období ekonomického cyklu apod.)

Výše uvedené kroky jsou samozřejmě jen zlomkem toho, co vám pomůže maximalizovat cenu vaší firmy při prodeji. Není jednoduchý proces a vyžaduje pečlivou přípravu, ale pokud to (třeba spolu) zvládneme, úspěšný prodej vám tu předchozí snahu a práci vynahradí.

Pavel Řehulka


Štítky

jak prodat firmu


Může vás také zajímat...

Podívejte se na videoprůvodce "Jak udělat z vaší firmy atraktivní nevěstu... a prodat ji za maximum"