Jak můžete při prodeji firmy maximalizovat v očích kupujících její hodnotu

Jakmile se rozhodnete svou firmu prodat, určitě budete chtít, aby vám za ni kupující dali co nejvíce.

Jenže, jak to zařídit, že? Co vlastně vede investory k tomu, aby za jednu firmu nabídli X a za druhou X+?

Zde je několik tipů, co udělat, aby hodnota vaší firmy vrostla…

  1. Vypracujte detailní přehled o činnosti vaší firmy: Velmi krátká historie (ta nikoho až tak nezajímá), hlavně ale organizační struktura, finanční výsledky, sortiment zboží a služeb, podíly na trhu, obraty, způsob prodeje, prodejní síť, marketingová strategie a postupy, zaměstnanci a jejich nábor, rozvoj a inovace, technologický park, atd.
  2. Udělejte si pořádek ve financích: Zájemci budou hodnotit vaši firmu na základě ziskovosti a výkonnosti. Bude tedy požadovat finanční zprávy, případně audity, které prokáží stabilní příjmy a vysokou úroveň finanční správy. Pokud máte finanční problémy, měli byste je vyřešit předtím, než začnete hledat investora.
  3. Postarejte se o své duševní vlastnictví: Výrobek či služba, které může na trhu nabídnout na trhu kterýkoliv z našich konkurentů, má pro zákazníka hodnotu té nejlevnější alternativy. Chceme-li se tedy dostat do pozice nesrovnatelného, musíme naši nabídku nesrovnatelnou udělat. Třeba zlepšením designu, fungování či výdrže (a pak to patentovat či chránit průmyslovým či užitným vzorem). Nebo aspoň pomoc brandingu (a pak mít zaregistrovaný stejnojmenný web a ochrannou známku).
  4. Zaměřte se na produktivitu a efektivitu: Zájemci o koupi firmy budou hodnotit nejen vaše výsledky, ale také vaši schopnost dosahovat těchto výsledků efektivně. Existují způsoby, jak zvládnout stejný objem práce s menším počtem zaměstnanců, strojů, materiálu, času, energie? Pusťte se do toho.
  5. Přiveďte nové zákazníky a zvyšte tržby a zisk: Investoři mají největší zájem o firmy, o jejichž nabídku mají zákazníci zájem, aktivně ji vyhledávají a jsou ochotni platit plné ceny. Úkolem marketingu je vysvětlit zákazníkům, proč má smysl nakupovat právě u nás a za námi požadované ceny. A pokud to umíte, právě nyní je ideální doba takovou kampaň spustit. Aby zájemci viděli, že to u vás frčí.
  6. Udržujte dobré vztahy se zaměstnanci: Žádný kupující nechce koupit podnik, ze kterého dne po nákupu odejdou všichni zaměstnanci. V řadě oborů jsou to právě ti lidé, kteří tvoří hodnotu celé firmy. A pro zájemce o koupi firmy je tak extrémně důležité vidět, že vztah ve firmě jsou přátelské, profesionální a panuje vás nálada vzájemné důvěry, zodpovědnosti a spolehnutí.

Chcete-li tedy firmu prodat, tyto kroky vám pomohou zvýšit hodnotu vaší firmy tak, aby si kupující řekli: To chci. A čím víc zájemců bude mít o vaši firmu zájem, tím víc si za ni můžete říct.

Pavel Řehulka


Štítky

hodnota firmy


Může vás také zajímat...

Podívejte se na videoprůvodce "Jak udělat z vaší firmy atraktivní nevěstu... a prodat ji za maximum"