Jak zajistit, aby prodej vaší firmy proběhl diskrétně

Chcete svou firmu prodat, ale nechcete přitom, aby si o tom povídaly obecní drbny před sámoškou a řešilo se to v hospodě?

Postup pro absolutní utajení sice nemám, ale pojďme se podívat, jak únik informací alespoň nějak pohlídat a případně uřídit…

Než ale začneme: Proč vlastně prodej firmy utajovat, když na druhé straně chceme získat kupce… a ten se to musí přece nějak dozvědět?

Proto, abychom zabránili nejistotě, chaosu a rozpadu firmy. Jakmile se totiž zaměstnanci firmy dozvědí, že je firma na prodej, začnou se v duchu ptát: „Co se mnou bude? Udržím si své místo? Bude o mě mít nový majitel zájem? Nebylo by lepší přestoupit do firmy, která se mě snaží zlanařit?“ A podobné pocity si začnou uvědomovat i zákazníci: „Zůstanou u nich ti lidé, kteří se o nás dnes starají? Odejdou jinam? Kdo jiný vlastně dělá stejnou práci, nabízí stejné služby? Možná bych si měl okouknout jejich konkurenci, abych měl zajištěné dodávky a nezůstal jako kůl v plotě…“

Prodej firmy je vždy celkem delikátní proces a musíme najít správný balanc mezi utajením/diskrétností a poskytováním těch informací, které jsou k prodeji nutné.

Zde je několik kroků, které nám pomohou tu rovnováhu udržet…

1. Sestavte tým „důvěra“

Než se do prodeje firmy pustíme, musíme si říct, kdo všechno bude do prodeje zasvěcen… a kdo ne. Profese, které budou při prodeji potřeba, jsou: právník/advokát, účetní/daňový poradce, poradce pro prodej firem/zprostředkovatel prodeje.

2. Shromážděte potřebné informace předem

K prodeji firmy potřebujeme řadu dokumentů a ty má smysl připravit už před tím, než se mezi dveřmi objeví zájemce. Tyto dokumenty by měly obsahovat informace o financích firmy, majetku, obchodních vztazích, vlastnické struktuře, informace o zaměstnancích, dodavatelích a zákaznících. Nebudeme vše samozřejmě ukazovat hned všem, ale potřebujeme to mít připravené.

3. Určete si kritéria pro potenciální kupce

Když budete vědět, komu firmu prodat chcete a komu určitě ne, zjednoduší to celý proces hledání. Někteří majitelé chtějí např. zachovat zaměstnanost, je to jejich podmínka prodeje a rovnou tedy víme, že nehledáme investory, kteří např. všem rozdají výpověď a jen začlení naše stroje do své výroby.

4. Hledejte kupující diskrétně

Jednou z výhod práce s poradcem pro prodej firem je to, že může potenciální investory oslovit… aniž by odhalil, které konkrétní firma je na prodej. Ta první informace totiž zní: „Je tu jedna firma s X zaměstnanci, obratem Y a EBITDOU Z na prodej… měli byste o něco takového zájem?“ A odhalení toho, kdo to přesně je probíhá až v další fázi. Ano, v některých oborech, kdy je takových firem na trhu jen pár, si to druhá strana samozřejmě domyslí. V jiných jsou ale takových firem desítky či stovky a zřejmé to nebude.

5. Udržte si nad předávanými informacemi kontrolu

Během jednání se zájemci mám smysl informace dávkovat podle toho, jak skutečný zájem oni sami projevují. Těm, kteří si jen chtějí popovídat a vyzvídat, poskytujeme jen to, co je veřejně známé. A podrobnější informace poskytujeme až těm, kteří se v jednání posunou dál. A v určité fázi je dokonce požádáme o podepsání tzv. NDA, non-disclosure agreementu, dohody o mlčenlivosti.

6. Zapracujte utajení některých informací i do smlouvy o prodeji firmy

Pokud vám záleží i na tom, aby informace o prodeji firmy (a asi kupní cena) nebyly každému na očích, můžete toto utajení zapracovat i do kupní smlouvy. Smlouvy je možné strukturovat tak, aby kupní cena nebyla součástí kupní smlouvy samotné, ale např. samostatného dokumentu. V dokumentech dodávaných na rejstříkový soud (které jsou pak veřejně přístupné) je také možné důvěrné informace začernit.

7. Jazyk za zuby i po prodeji firmy

Pokud jste na to pamatovali ve smluvní dokumentaci, důvěrné informace by měly dle vaší dohody zůstat důvěrnými i po prodeji firmy. To ale platí nejen pro nového majitele, ale i pro vás. Mnoho majitelů se ale chce pochlubit, že…

Diskrétnost je pro úspěšný prodej důležitá, má ale své hranice. Něco můžeme ošetřit výběrem spolupracovníků, něco smluvně, něco výběrem partnera. Nemůžeme sice spoléhat na to, že se vše skutečně utají (většinou ne, obzvlášť na malých městech nebo ve specializovaných odvětvích), to ale neznamená, že se o to nemám aspoň pokusit.

Pavel Řehulka


Štítky

důvěrné informace, NDA, ochrana firemního tajemství


Může vás také zajímat...

Podívejte se na videoprůvodce "Jak udělat z vaší firmy atraktivní nevěstu... a prodat ji za maximum"