Jaká rizika a výhody s sebou nese prodej firmy některému ze zaměstnanců

Pokud se rozhodnete firmu prodat, jedním z možných kupujících jsou vaši vlastní zaměstnanci. Má to výhody, ale také nevýhody.

Co znamená „prodat firmu zaměstnancům“?

Prodat firmu zaměstnancům znamená převést vlastnictví společnosti na stávající zaměstnance, kteří se stanou spoluvlastníky. Budou mít vliv na rozhodování, budou sdílet odpovědnost, bude se podílet na zisku.

Jaké jsou výhody prodeje firmy zaměstnancům?

Kontinuita firmy – Zaměstnanci znají společnost lépe než vnější investor a mají zájem o její úspěch.

Podpora samotných zaměstnanců – Jakmile se zaměstnanci stanou spoluvlastníky, cítí s firmou větší sounáležitost. To zvyšuje jejich produktivitu a výkon.

Vyšší efektivita fungování firmy – Zatímco při práci „na šéfa“ se tu a tam nějaké ta hodinka práce či pracovní nástroj ztratí, jakmile začnou pracovat „na svém“, změní se i jejich přístup.

Lepší cena pro majitele – Zaměstnanci – znalí firemních poměrů – někdy nabízí za firmu víc než externí investor, který musí počítat s nejhorším a má tedy cenový strop, který musí započítat i skryté budoucí potíže. Zaměstnanci vědí, kde jsou ve firmě kostlivci a kolik bude řešení stát.

Lepší pověst majitele – Pokud se firma nachází v menším městě a bude zde dál žít, při prodeji zaměstnancům si udrží pověst patriota. Na rozdíl od prodeje „cizímu“.

Když se ostatní zájemci nehrnou – Pokud na odkup firmy neexistuje jiný zájemce a jediná varianta je tak podnik uzavřít či rozprodat po kusech, prodej zaměstnancům může majiteli přinést alespoň nějakou částku navíc.

Jaká jsou naopak rizika prodeje firmy zaměstnancům?

Finanční riziko – Zaměstnanci budou mít pravděpodobně omezené zdroje financování. A to jak kupní ceny, tak případného provozu.

Nedostatek zkušeností – Aby firma mohla fungovat i po prodeji zaměstnancům, musí mít dotyční zkušenosti s řízením takového subjektu. Fakt, že je někdo dobrý údržbář/prodejce/účetní, neznamená, že bude dobrým šéfem firmy.

Náročný proces prodeje – Prodej firmy zaměstnancům bývá náročnější, protože musíme vše dopodrobna několikrát vysvětlit, sepsat, ověřit, potvrdit. Každý bude mít svůj vlastní názor na hodnotu firmy a kolik za ni zaplatit. Každý z kupujících je tak nejslabší článek řetězce. A celé to může trvat několik měsíců nebo dokonce let.

Riziko konfliktů – Jakmile o čemkoliv rozhoduje víc osob než jeden, vznikají konflikty. A čím víc bude spolumajitelů, tím víc bude konfliktů.

Prodej firmy zaměstnancům může být výhodným řešením pro ty majitele, kteří chtějí zachovat firmě kontinuitu a udržet pracovní místa. Je s tím ale spojena celá řada administrativních kroků, které jsou náročnější, než prodej jedinému investorovi. Proto bývá prodej zaměstnancům spíš výjimkou než pravidlem.

Pavel Řehulka


Štítky

prodej firmy zaměstnancům


Může vás také zajímat...

Podívejte se na videoprůvodce "Jak udělat z vaší firmy atraktivní nevěstu... a prodat ji za maximum"